Kabin Eğitim Seti Geliştirme Projesi

Proje No KÜN.2021-BAGP-002
Projenin Adı Kabin Eğitim Seti Geliştirme Projesi
Proje Yürütücüsü Dr. Öğr. Üyesi Rıfat Benveniste
Araştırmacılar Öğr. Gör. Ramazan Temel, Öğr. Gör. Emre Kırteke, Öğr. Gör. Emin Tugay Kekeç, Öğr. Gör. Mustafa Samet Gençağ, Arş. Gör. Deniz Turaç
Projenin Türü Bilimsel Araştırma ve Geliştirme Projesi (BAGP)
Ait Olduğu Birim Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu
Süresi (Ay) 24
Proje Özeti

Uçak kabin ekipleri için acil durum prosedürleri eğitiminin iyileştirilmesi, yolcu güvenliği ile ilgili dünya çapındaki düzenlemeler ve havayolu müşterilerinin talepleriyle teşvik edilen ve devam eden bir süreçtir (Joint Aviation Authority, 1998).

Havayolu firmaları, çalışanlarının eğitimini en öncelikli faaliyetlerden biri olarak görmektedir. Gerçekleştirilen uçuşların ve genel olarak tüm hava operasyonlarının emniyeti personellerin eğitimlerine bağlıdır. Yeterince eğitimli ve kalifiye olan çalışanlar her şirketin rekabetteki en önemli avantajıdır, bu nedenle işverenler eğitime çok fazla önem vermektedir. Yeterli seviyede kalifiye çalışanları bulunmayan havayolu firmaları, rekabetçi bir alan olan havacılıkta başarılı olma şansına sahip olamamaktadır. Havada olağanüstü olayların meydana gelmesi durumunda, yolcuların uçaktan güvenli ve zamanında tahliyesi uçuş ekibinin sorumluluğundadır (Makó, Szabo,Tobisová, Pilát, Socha, ve Vajdová, 2018: 30).

Olağanüstü ve kritik durumlarda doğru müdahaleler, yüksek kaliteli eğitimler almayı gerektirir. Kabin memurlarının en önemli görevleri, kritik bir durumda uçağın zamanında ve güvenli bir şekilde tahliyesini sağlamaktır. Bunu ciddi bir zorluk yaşamadan yapabilmek için talimatlara uymak, yetkin eğitimler almak ve simülasyonlardan geçmek zorundalardır. Yapılan araştırmalar, öğreniminin en etkili öğretim şeklinin deneyimsel/pratik eğitim olduğunu göstermiştir (Bennett, 2018: 1358).

Piatkiewitz çalışmasında CEET’lere (Kabin Acil Durum Tahliye Eğitimcisi, Cabin Emergency Evacuaiton Trainer), gerçekçiliği arttırmak için dinamik hareket ekleyerek kabin ekiplerinin acil durumlarla başa çıkma kabiliyetini artırmayı hedeflemiştir. Geliştirdiği bu sistem, kalkış, iniş ve şiddetli türbülans sırasındaki dinamik uçak davranışını simüle edebilmektedir (Piatkiewitz, 2000).

Yapılan çalışmalara göre gerçekçi koşullar altında tekrarlanan eğitimin, gerçek bir acil durum sırasında kabin ekibinin yaşadığı stres miktarını azalttığı bilinmektedir. Çünkü stres, kriz durumunun üstesinden gelmek için algılanan gerekli yetkinlik ile kişinin yeterliliğinin iç imajı arasındaki bilinçsiz karşılaştırmadan kaynaklanmaktadır. Böylece, eğitimde ilave gerçekçilik, kursiyerlerin acil durumla başa çıkma konusunda güvenlerine katkıda bulunmaktadır (National Transportation Safety Board [NTSB], 1992: 8).

 



E-Bülten Kayıt

Okulumuz hakkındaki yeniliklerden haberdar olmak için e-posta adresinizi bırakın.

Onay vermeden bu işlemi gerçekleştiremezsiniz
Kapadokya Üniversitesi veri sorumlusu sıfatıyla, verdiğiniz kişisel verilerin gizliliğini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununa (KVKK) uygun olarak ve büyük bir hassasiyetle koruyacaktır. Kişisel verileriniz, KVKK’ya uygun olarak işlenecek, sizleri Kapadokya Üniversitesi hakkındaki gelişmelerden e-posta veya telefon yoluyla haberdar etmek için kullanılacaktır. Detaylı bilgi için tıklayınız